توصیه های اورژانسی به کنکوری ها

مسوول آموزش مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي وزارت بهداشت با تاكيد بر لزوم برخورداري داوطلبان كنكور از خواب كافي بويژه در شب‌ برگزاري آزمون، گفت: داوطلبان بايد بدانند كه با كم‌ خوابي بخش زيادي از حافظه‌شان را براي صبح امتحان از دست داده‌اند چرا كه به خاطر آوردن مجدد اطلاعات پس از يك دوره كم خوابي مقداري سخت خواهد بود.

 
دكتر صفيه عشوري مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، نسبت به استفاده بيش از حد قهوه به منظور بيدار ماندن براي درس خواندن هشدار داد و گفت: اين تصور كه قهوه يا چاي به بيدار ماندن فرد كمك مي‌كند، تصوري اشتباه است. هر چند به اندازه مصرف كردن اين مواد در زمان مناسب اشكالي ندارد، اما خوردن بيش از حد آن مي‌تواند باعث افزايش اضطراب و حتي اختلال در ريتم قلب شود.
 
وي با اشاره به نكات تغذيه‌اي موثر در به ياد آوردن اطلاعات، گفت: غذاي اصلي مغز گلوكز يا همان قند ساده است بنابراين بايد در جلسه برگزاري آزمون اين ماده غذايي به ميزان مناسب به مغز برسد.
 
عشوري مقدم به داوطلبان كنكور توصيه كرد كه با شكم خالي سر جلسه آزمون حاضر نشوند و ادامه داد: در صورتي كه آزمون صبح برگزار مي‌شود لازم است صبحانه كامل اما سبك مصرف شود. اين صبحانه مي‌تواند شامل نان، پنير و گردو باشد. اما ترجيحا بهتر است مقداري از يك ماده غذايي شيرين مانند عسل يا مربا در وعده صبحانه مصرف شود. همچنين بايد از مصرف غذاهاي سنگين، پرچرب و حجيم از جمله مصرف خامه در اين وعده غذايي به شدت پرهيز شود چرا كه در اين صورت تمركز جريان خون به سمت معده و سيستم گوارش خواهد بود و خون رساني مناسب به مغز كه نقش اصلي را در فرآيند به خاطر آوردن مطالب دارد را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
 
مسوول آموزش اورژانس كشور با تاكيد بر لزوم فراهم آوردن محيطي آرام در منزل از سوي والدين گفت: شرط اصلي كاهش استرس در داوطلبان كنكور و دانش‌آموزان برقراري محيط آرام است. بنابراين توصيه مي‌شود كه در ايام برگزاري امتحانات كنكور از مهماني‌ها و مسافرت‌هاي غيرضروري پرهيز شود.
 
وي گفت: همچنين لازم است از استرس وارد كردن بيش از حد به داوطلبان خودداري شود چون گاهي احساس مي‌شود والدين استرس بيشتري از دانش‌آموزان دارند. بنابراين كنترل استرس در دانش‌آموزان، ناشي از يك تعامل دو طرفه ميان دانش‌آموز و الدين است. اين در حالي است كه مقدار كم اضطراب مفيد بوده و باعث مي‌شود فرد خود را براي امتحان آماده كند.
 
وي همچنين با تاكيد بر ضرورت آشنايي مراقبان كنكور با نحوه مقابله با حوادث احتمالي و عوارض اضطراب در جلسه آزمون گفت: اما از آن مهم‌تر پيشگيري از بروز حالات اضطرابي است.
 
عشوري مقدم، گرگرفتگي، گرفتگي عضلات، سردرد، بي خوابي، كاهش و يا افزايش شديد اشتها، تنگي نفس، تعريق فراوان، تپش قلب، خشكي دهان و علايم گوارشي چون دل پيچه، اسهال و يبوست‌هاي طولاني، تكرر ادرار را از علايم اضطراب برشمرد و افزود: نتيجه نهايي اين علايم كاهش تمركز و توجه فرد است كه حتي مي‌تواند منجر به بروز پديده «غش» شود.
 
وي افزود: داوطلبان كنكور با سابقه هرگونه غش و يا سنكوپ در تاريخچه پزشكي خود بايد پيش از حاضر شدن در جلسه كنكور براي مشاوره به پزشك متخصص مراجعه كنند.
 
مسئول آموزش مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي كشور گفت: گاهي يك مشاوره روانشناسي ساده در كاهش اضطراب فرد سودمند است.
 
دكتر عشوري مقدم، به همراه داشتن آب ميوه شيرين و شيريني كوچكي چون نقل را در موارد درمان افت قند خون موثر برشمرد و افزود: ‌هرچند اضطراب عامل محركي براي ايجاد انگيزه و توان بيشتر به شمار مي‌رود، اما اضطراب شديد، توانايي و سرعت عمل فرد را كاهش مي‌دهد.
 
مسئول آموزش مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي كشور، افزود: چنانچه داوطلب به تنگي نفس دچار شد او را به حفظ آرامش و خونسردي به همراه تنفس عميق (دم و بازدم) توصيه ‌كنيد.
 
وي در پايان به منظور پيشگيري از بروز عوارض استرس در داوطلبان كنكور توصيه كرد كه داوطلبان در جلسه آزمون با آمادگي و مطالعه كافي حاضر شوند‌ و گفت: كاهش اضطراب والدين براي جلوگيري از انتقال آن به فرزندان، ‌دور كردن تفكرات منفي و نداشتن انتظار بيش از حد و در نهايت توكل به خدا از عوامل موثر در كاهش ميزان بروز اضطراب در داوطلبان كنكور سراسري است.

 
منبع: Isna.ir

گردآوری: آلامتو

 


نظر خود را بیان کنید