دلیل رگ به رگ شدن پا در نیمه شب چیست؟

چرا عضلات پا در خواب میگیرند؟

گرفتگی عضله پا

قولنج ترسناک و دلهره برانگیز: هیچ‌کس واقعا نمی‌داند این اسم از کجا آمده اما بیشتر از 60 درصد بزرگسالان، قولنج یا گرفتگی عضله پا را گاهی در شب تجربه می‌کنند که مثل یک اسپاسم دردناک، سفت شدن یا دردشدید و کوتاه مدت است. چنگ زدگی یا رگ به رگ شدن، زمانی بوجود می‌آید که اعصاب حامل سیگنال‌ها به عضلات، به‌یکباره مورد هجوم پیام‌های زیادی قرار می‌گیرند. این اتفاق باعث می‌شود عضلات‌تان به شیوه‌ای ناراحت‌کننده، منقبض شوند.

نشستن یا دراز کشیدن برای یک مدت طولانی- مثلا زمانی که خوابیده‌اید- می‌تواند باعث اختلال در کار اعصاب شود. برای همین این اتفاق نیمه شب‌ها بیشتر رخ می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد، رگ به رگ شدن در ماه‌‎های گرم سال، رایج‌تر است. ممکن است دلیلش این باشد که میزان ویتامین دی بدن در تابستان بیشتر است چون بیشتر در معرض نورآفتاب قرار می‌گیریم. مواد مغذی هم نقشی اساسی درکنترل رشد و ترمیم فیبرهای عضلات بازی می‌کند. اما رشد و ترمیم بیشتر، ممکن است مکانیسم عضلات را با فرامحرک‌ها به گرفتگی تبدیل کند.

گرفتگی عضله با بالا رفتن سن، متداول‌تر و دردناک‌تر می‌شود. با رسیدن به 50 سالگی، بعضی از سلول‌های عصبی که پیام را از مغز به عضلات می‌فرستند، شروع به نابود شدن می‌کنند. سلول‌های باقیمانده مجبورند سخت‌تر کارکنند، که کارشناسان گمان می‌کنند موجب گرفتگی و رگ به رگ شدن عضلات پا می‌شود.

خوشبختانه، این اسپاسم‌ها معمولا آسیبی دربرندارند. اما درموارد نادر، می‌توانند نشانگر عدم تعادل یون‌های مثبت و منفی یا ناهنجاری‌های عصبی – عضلانی مانند بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، که به‌نام بیماری لو گهریگ شناخته می‌شود باشد. کشیدن عضلات ساق پا، همسترینگ و عضلات چهارسر قبل از خواب، گرفتگی عضلات را پیش از شروع متوقف می‌نماید. درحقیقت، تحقیقی در سال 2012 از هلند، نشان داد افراد سنین بالاتری که پاهای‌شان را پیش از رفتن به رختخواب، سه دقیقه کشیده بودند، اسپاسم‌های کمتر و خفیف‌تر را تجربه کرده بودند.

اولین کاری که می‌توانید برای دفاع دربرابر گرفتگی انجام دهید، از تخت پایین آمدن، لی لی کردن یا راه رفتن به مدت یک دقیقه است، این کار به تسکین انقباض کمک خواهد کرد.


نظر خود را بیان کنید