طرز تهیه آش شله زردشله زرد یکی از انواع دسر های بسیار خوشمزه و محبوب ایرانی است که در میان ایرانیان بسیار طرفدار پیدا کرده است و شما می توانید این دسر بسیار خوشمزه را برای انواع مراسم های مذهبی و انواع مجالس های و مهمانی های خصوصی خود تهیه کنید و به وسیله ظاهر و عطر حوس انگیزی که داشته است بسیار میز مهمانی های خود به وسیله آن جلوه ببخشید. این دسر محبوب ایرانی را شما هم به صورت سرد و هم به صورت گرم می توانید میل کنید و از خوردن آن لذت ببرید اما شکل معمول سرو این دسر به صورت سرد است. امروز ما در آلامتو طرز تهیه شله زرد خوشمزه و مجلسی نذری برای 6 نفر را به شما آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.


مواد لازم برای تهیه شله زرد

  • برنج 2 پیمانه
  • آب 10 تا 12 پیمانه
  • پودر هل به دلخواه
  • گلاب نصف لیوان
  • خلال بادام به مقدار دلخواه
  • خلال پسته به مقدار دلخواه
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • شکر 5 پیمانه
  • کره 50 گرم
  • پودر دارچین به مقدار دلخواه
همچنین بخوانید: طرز تهیه حلوا آرد گندم مجلسی و خوشمزه برای رمضان

طرز تهیه شله زرد خوشمزه و مجلسی نذری برای 6 نفر

مرحله اول: آماده سازی برنج

ابتدا برنج خود را به خوبی با آب سرد طی چندین مرحله شسته و سپس ظرفی را برداشته و درون آن مقداری آب بریزید و سپس درون آب برنج شسته شده را بریزید و به آن ها 12 ساعت زمان دهید تا به خوبی خیس بخورد و آماده شود.

مرحله دوم: تفت دادن برنج

آبی که برنج را در آن خیس کرده بودید را بیرون بریزید و سپس قابلمه ای را برداشته و درون آن برنج خیس خورده شده را بریزید و آن را روی حرارت گاز قرار دهید و به آن کره را نیز اضافه کنید و خوب برنج را با کره تفت دهید و زمان دهید تا مقداری آب برنج کشیده شود و رنگ برنج نیز مقداری تغییر کند.

مرحله سوم: اضافه کردن آب

زمانی که رنگ برنج مقداری عوض شد به آن آب را نیز اضافه کنید و کمی برنج را هم بزنید و حرارت گاز را کمی بیشتر کنید و آن را به حال خود رها کنید و زمان دهید تا دانه های برنج شما مقداری باز و شکفته شوند و آب برنج نیز شروع به جوشیدن کند و سپس کف هایی که روی برنج جمع  می شوند را جمع کنید و دور بریزید. دقت داشته باشید در این مرحله شله زرد را نباید خیلی هم زد.

مرحله چهارم: اضافه کردن هل و زعفران دم کرده

پس از آن که نصف آب برنج کشیده شد به آن هل و زعفران دم کرده را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به خوبی تمام شعله زرد شما آغشته به زعفران و هل شود و سپس زمان دهید تا شله زرد مجدد مقداری شروع به جوشیدن کند و رنگ زعفران نیز به خوبی درون آش شله زرد شما باز شود.

مرحله پنجم: اضافه کردن گلاب و شکر

وقتی آب برنج مجدد مقداری کشیده و کمتر شد و زعفران نیز به خوبی رنگش باز شد نوبت اضافه کردن گلاب و شکر به شله زرد شما است پس آن ها را نیز به شله زرد خود اضافه کنید و به طور مداوم خوب هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب و مخلوط شوند و بعد 30 دقیقه ای به آن ها زمان دهید و روی درب قابلمه خود دمکنی بکشید و شعله گاز را ملایم و کم کنید و فرصت دهید تا به خوبی شله زرد شما پخته و جا بیافتند دم بکشد.

مرحله ششم: اضافه کردن خلال بادام و پسته و پودر دارچین

در 5 دقیقه آخر پخت نیز درب قابلمه را برداشته و به آش خود مقداری خلال بادام و پسته نیز اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا خلال ها در کل آش به خوبی پخش شود و در آخر شله زرد را از روی حرارت برداشته و آن را داخل ظرف هایی که برای سرو آن در نظر دارید بریزید و کمی زمان دهید تا آش خودش را مقداری داخل ظرف های سرو بگیرد و سفت شود و بعد روی آن را با مقداری دارچین به دلخواه خود تزیین کنید و بعد از آن هم آش شله زرد شما آماده سرو است می توانید اگر آن را به شکل گرم دوست دارید در این مرحله آن را سرو کنید و اگر آن را به شکل سرد دوست داشتید مقداری آن را اول درون یخچال قرار دهید تا به خوبی سرد و خنک شود و بعد آن را سرو و میل کنید و از خوردن آن نیز لذت ببرید. نوش جان

همچنین بخوانید:طرز تهیه آش سماق همدان بدون گوشت ساده و خوشمزه با بلغور

طرز تهیه آش شله زرد


نکات کلیدی در طرز تهیه شله زرد خوشمزه و مجلسی نذری برای 6 نفر

  1. در صورت تمایل می توانید بعد از اضافه کردن گلاب و هل به مواد خود مقداری شیر نیز اضافه کنید.
  2. در صورت تمایل می توانید روی شله زرد خود را با مقداری گل سرخ نیز تزیین کنید.
  3. دقت کنید زمانی که قرار است به برنج بدهید تا شروع به جوشیدن کند درب قابلمه را قرار ندهید تا آب برنج کشیده شود.
همچنین بخوانید: طرز تهیه آش دوغ ساده و خوشمزه و اصل اردبیل با برنج

♨ نکات مهم «طرز تهیه شله زرد خوشمزه و مجلسی نذری برای 6 نفر»

در صورت تمایل می توانید بعد از اضافه کردن گلاب و هل به مواد خود مقداری شیر نیز اضافه کنید.


نظر خود را بیان کنید